درخواست آذری جهرمی,جایگزینی اقتصاد نفتی با اقتصاد دیجیتال

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
درخواست آذری جهرمی,جایگزینی اقتصاد نفتی با اقتصاد دیجیتال

به گزارش ایستنا، محمدجواد آذری جهرمی صبح روز پنج شنبه در مراسم آنلاین رونمایی از پروژه های پیشران اقتصاد دیجیتال با حضور رئیس جمهور به تشریح مفهوم اقتصاد دیجیتال پرداخت. وی با اشاره به مقایسه سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد جهان و ارائه نمونه های آماری از کشورهای آمریکا و چین پرداخت.

جهرمی در ادامه با برشمردن عوامل موثر در موفقیت هایی که موجب شد درخت اقتصاد دیجیتال در کشور به بار بنشیند، گفت:

عوامل موثر در رشد اقتصاد دیجیتال توسعه ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات از ۶۸۰ گیگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۲ به ۱۸هزار گیگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۸ رسید و افزایش ظرفیت ارتباطات بین الملل از ۱۳۰ گیگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۲ به ۴ , ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه در سال ۹۸ بود.»

آذری جهرمی در صحبت خود و با استناد به گزارش «اقتصاد دیجیتال – آنکتاد ۲۰۱۹» گفت:

سهم ایران در هسته اصلی اقتصاد دیجیتال ۴ و در کل اقتصاد دیجیتال ۶ . ۵ درصد است. به طور متوسط در معیار جهانی سهم اقتصاد دیجیتال نسبت به کل اقتصاد ۱۵. ۵ درصد است و این نشان می دهد ایران در حوزه اقتصاد دیجیتال ظرفیت رشد بسیار بزرگی دارد و این حوزه ای است که باید موردتوجه قرار گیرد.»

آذری جهرمی گفت:

درخواست آذری جهرمی,جایگزینی اقتصاد نفتی با اقتصاد دیجیتال

از سوی دیگر، پوشش دسترسی پرسرعت مشترکین روستایی به شبکه ملی اطلاعات از صفر درصد در سال ۱۳۹۲ به ۸۹ درصد در سال ۱۳۹۸ رسید. ظرفیت مراکز داده شبکه ملی اطلاعات نیز از ۲۱۰ رک فعال در سال ۹۲ به ۱۸۳۰ رک فعال در سال ۱۳۹۸، نسبت پیک مصرفی ترافیک داخلی به پیک مصرفی ترافیک بین الملل در سبد مصرفی کاربران از ۱۰ درصد در سال ۹۲ به ۵۵ درصد در سال ۱۳۹۸ و تعداد اپلیکیشینهای ایرانی فعال از ۴۸۳ در سال ۹۲ به ۳۴۵ هزار ایپلیکیشین در سال ۹۸ رسید.»

وی افزود:

همه این عوامل باعث شد تا اقتصاد دیجیتال در کشور روند رو به رشدی داشته باشد به طوری که در سال ۹۷ به دلیل وجود چالش های اقتصادی از جمله تحریمهای ظالمانه نرخ رشد بهره وری کل اقتصاد منهای ۶ . ۱۲ درصد بود اما نکته جالب توجه این است که بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات با رشد ۱۳. ۵ درصد در همین سال مواجه شد و نرخ رشد ارزش افزوده بخش آی سی تی ۳.۳درصد شد یعنی بیش از اهداف برنامه ششم توسعه رشد این حوزه تحقق پیدا کرد. این در حالی است که نرخ رشد ارزش افزوده کل اقتصاد منفی ۳. ۷ درصد بود.»

جهرمی گفت:

همه این پیشرفت ها در بستر شبکه ملی اطلاعات پیگیری و اجراشده و می شود. در کشوری که از ظرفیت نیروی جوان خلاق برخوردار است که ۱۷ درصد آنها وابسته و یا غیر وابسته فارغ التحصیل در حوزه فناوری اطلاعات هستند، هسته اقتصاد دیجیتال رشد کرده است، تحت فشارهای بین المللی هستیم، چاره ای جز بهره وری نداریم و یکی از ابزارهای مهم بهره وری فناوری اطلاعات است. بنابراین می توانیم اقتصاد دیجیتال را راه حلی برای جایگزینی اقتصاد نفتی بدانیم.»

وزیر ارتباطات گفت:

همچنین در راستای توسعه زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات با سرمایه گذاری ۸هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی پروژه زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات افتتاح می شود که یکی از مهمترین ارکان تامین زیرساختهای اطلاعاتی کشور و مورد تأکید در اسناد بالادستی شبکه ملی اطلاعات است.»

وی افزود:

زیرساخت ابری، توانایی ارائه خدمات متنوع ابری به تولیدکنندگان محتوای داخلی را دارد و امکان خودکفایی در خدمات ابری و افزایش تاب آوری تولیدکنندگان محتوای داخلی در برابر تحریم های ظالمانه را فراهم می کند.»

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه تا پایان سال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای تکمیل شبکه ملی اطلاعات و توسعه اقتصاد دیجیتال ۱۰ پروژه بزرگ دیگر در دست افتتاح دارد که در مناسبتهای مختلف از آنها رونمایی می شود، از حمایت مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری و همچنین فعالان بخش، خانواده حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکر کرد.

جستجو شما می توانید عبارت مورد نظر خود را در ایکس نوین جستجو کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *