بلاک چین به زبان ساده

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
بلاک چین به زبان ساده

بلاک چین مثل یک گروه کاری واتس اپ است که در آن امکان حذف اطلاعات وجود ندارد. وقتی پیامی ارسال میشود، همه میبینند و امکان تغییر آن وجود ندارد. آن پیام در گوشی افرادی که در آن گروه هستند، ذخیره و رمزنگاری میشود.

بلاک چین یک دفتر کل ثبت اطلاعات است که به جای آنکه اطلاعات در یک جا ثبت شود، در کامپیوترهای کل دنیا ثبت میشود.

بلاک چین نسبت به این که ثبت و مشاهده ی اطلاعات ، مردمی باشد یا در انحصار شرکت یا نهاد خاصی باشد، انواع مختلفی دارد.

نحوه ی کارکرد یکی از انواع بلاک چین « بیت کوین و اتریوم»

فرض کنید شما در جمع دوستانتان که از همه چیز شما خبر دارند، میخواهید یک بیت کوین به دوست خود بدهید. از افراد حاضر در جمع ۳ نفر به صورت تصادفی انتخاب میشوند (ماینرها در شبکه اصلی این کار را میکنند تا اول تایید کنند که شما این مقدار پول دارید و در چه زمانی دارید این کار را میکنید. سپس تایید میکنند و تراکنش را ثبت میکنند و افراد حاضر در جمع در طول زمان این کار را انجام میدهند تا جای هیچ بحثی نماند.

تعریف تخصصی بلاک چین

واژه بلاک چین از ترکیب دو کلمه block «بلاک» و chain «زنجیره» است. بلاکچین، دفتر کلی است که اطلاعات ثبت شده روی آن، میان تمام افرادی که به آن متصل می شوند، به اشتراک گذاشته می شود.

بلاک چین یک شبکه کاملا هوشمند است و به نوعی شبکه هوش مصنوعی است، که هر بلوک شامل یک کد هست (امضای دیجیتال) که سیستم به صورت اتوماتیک با محاسبات ریاضی به دست می آورد. که این کد در بلوک بعدی نیز میباشد که اگر اطلاعات یک بلوک تغییر یابد، بلوک بعدی نیز تغییر میابد و به خاطر متصل بودن همه ی بلوک ها به هم، تمام بلوک ها هشدار میدهند و سیستم به صورت اتوماتیک، بلوکی که اطلاعاتش تغيير کرده را حذف میکند و بلوک قبل آن، به بلوک بعدی وصل میشود. به همین علت نمیشود تغييری در اطلاعات همه ی بلوک ها اتفاق بیوفتد.

تلاشی برای زیر سوال بردن بلاک چین

اون هایی که تو رشته ی it اطلاعات دارن، میگفتن با وجود کامپیوتر کوانتمی، حتما میشه حمله ی ۵۱ درصدی اتفاق بیفته. ( حمله ی ۵۱ درصدی یعنی ۵۱ درصد از کامپیوتر های متصل به شبکه هک بشن که بشه رو بلاک چین تغییر ایجاد کنن.) اما اگر حمله ی ٪۵۱ رخ بدهد. ارزهایی که شبکه بلاک چین ضعیفتری دارن رو میشه تغيير بدن و روی شبکه بیت کوین و اتریوم هیچ تاثیری نمیذاره و اما… دلیل بعدی که این اتفاق نمیوفته اینه که هیچ فایده ای برای ابر کامپیوتر کوانتومی نداره این کار. پس به همین دلیل این اتفاق نمیفته.

برای هک شبکه ی بلاک چین بیت کوین و اتریوم، یا باید همه کامپیوترهای متصل به شبکه رو هک کنن، یا باید اینترنت دنیا رو قطع کنن.. که عملا این اتفاق نشدنیه. چون ناسا قدرت این کار رو نداشت. پس اگر قرار بر هک کردن شبکه ی بلاکچین باشه. اول کامپیوتر های شبکه ناسا رو هک میکردن.

جستجو شما می توانید عبارت مورد نظر خود را در ایکس نوین جستجو کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *