همه چیز را درباره ETF بیت کوین بدانید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اخبار و گزارش‌های زیادی پیرامون ETF بیت کوین منتشر شده و مدام تحلیلگران و کارشناسان امیدوار هستند با راه اندازی آن امکان رشد بیشتر قیمتی بیت کوین به وجود بیاید. این موضوع تا اندازه‌ای در بازار ارز دیجیتال حائز اهمیت است که برخی معتقدند پذیرش ETF بیت کوین، به خصوص در آمریکا، احتمالا قیمت ارز دیجیتال معروف را به عرش خواهد رساند و پیش گویی‌های رویایی درباره «شش رقمی» شدن این ارز دیجیتال به واقعیت خواهد پیوست. شما میتوانید با خرید بیت کوین از صرافی معتبر اکس نوین به راحتی سرمایه گذاری کنید.

از سال 2013 تا 2022 شرکت‌های مختلف و نام آشنای سرمایه گذاری درخواست خود را برای ایجاد صندوق بورسی بیت کوین به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا فرستاده‌اند که در تمام موارد با مخالفت این بخش روبرو شدند.

همه چیز را درباره ETF بیت کوین بدانید

اکنون برخی منابع خبری از به پایان رسیدن انتظارها درباره ایجاد صندوق بورسی بیت کوین خبر داده‌اند و به نظر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در مقابل درخواست مجموعه‌های سرمایه‌ای مختلف انعطاف به خرج داده است. هر چند هنوز این اخبار تایید نشده اما گروه زیادی از معامله گران و فعالان ارز دیجیتال نسبت به تحقق این موضوع در اواخر سال 2023 یا اوایل 2024 امیدوار هستند.

 ETF چیست و چرا سرمایه گذاری روی آن‌ها مناسب است؟

اما این ETF چیست که تا این حد برای سرمایه گذاران رمزارزی مهم شده است؟ ETF یک صندوق قابل معامله در بورس است که در آن یک یا چند دارایی موجود است و سرمایه گذاران با خرید سهام آن صندوق امکان سرمایه گذاری در دارایی‌های مدنظر خود را دارند.

خرید و فروش سهام ETF از بورس اتفاق می‌افتاد و معاملات آن مانند معامله یک سهم معمولی است. بنابراین ETF یک درگاه رسمی بوده و با مقررات بورسی هر کشوری منطبق می‌شود.

تاکنون دارایی‌های زیادی به این طریق مورد خرید و فروش قرار گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به طلا و نفت اشاره کرد. هر روز در بورس کشورهای گوناگون به این طریق معاملات زیادی انجام می‌شود.

اگر مایل هستید با کارکرد دقیق ETF آشنا شوید به این مثال توجه کنید. در صورتی که شما مایل به سرمایه گذاری روی طلا باشید لازم نیست که واقعا این فلزگرانبها را بخرید و ریسک نگهداری و محافظت از آن را متحمل شوید. کافی است یک سهم از ETF طلا را خریداری کنید. در چنین شرایطی نه تنها ریسک نگهداری و محافظت از طلا را تحمل نمی‌کنید، بلکه با خیال آسوده سرمایه گذاری مناسبی در این حوزه انجام داده‌اید.

ETF بیت کوین چگونه تعیین قیمت می‌شود؟

حال ETF بیت کوین چیست؟ ETF بیت کوین یک صندوق است که در داخل آن مقدار زیادی بیت کوین واقعی موجود است یا این صندوق به بازار آتی بیت کوین اتصال دارد. با تشکیل چنین صندوقی، تمامی افراد حقیقی و حقوقی این امکان را دارند تا سهم ETF بیت کوین را مانند یک سهم بورسی معامله کنند. اما قیمت این صندوق چگونه تعیین می‌شود؟ قیمت سهام صندوق براساس نرخ روز بیت کوین تعیین می‌شود. از آنجایی که نرخ بیت کوین نوسانات زیادی دارد و مدام در حال بالا و پایین شدن است، نرخ سهام موجود در این صندوق نیز همواره نوسان خواهد داشت.

همه چیز را درباره ETF بیت کوین بدانید

لازم به ذکر است نحوه معاملات این صندوق از بورس کشورهای مختلف تبعیت می‌کند. در واقع خرید و فروش سهام ETF بیت کوین در ساعات و روزهایی اتفاق می‌افتاد که بورس آن کشور آغاز به کار می‌کند، بنابراین مانند بازار رمزارزها به صورت شبانه روزی در تمامی روزهای هفته فعال نیست.

تقسیم بندی ETF بیت کوین

به نظر دو نوع صندوق قابل معامله در بورس برای بیت کوین ایجاد شود. یکی از آن‌ها ETF فیزیکی است که کاملا با بیت کوین واقعی پشتیبانی می‌شود. سرمایه گذاری در این صندوق خطرات زیادی دارد زیرا نگهداری بیت کوین واقعی در حجم زیاد مشکل است.

مورد دیگر ETF آتی یا فیوچرز است که به صورت مستقیم با بیت کوین پشتیبانی نمی‌شود، بلکه از بازار قراردادهای آتی استفاده می‌کند. به طور خلاصه در این صندوق بیت کوین واقعی در حجم زیاد نگهداری نمی‌شود و تنها ارزش سهام با قیمت بیت کوین هماهنگ هستند و متناسب با آن نوسان دارند.

قاعدتا راه اندازی چنین صندوقی باعث خواهد شد تا بازار بیت کوین گسترش بیش از پیش پیدا کرده و حجم معاملات آن افزایش داشته باشد. به نظر این قبیل اقدامات باعث خواهد شد تا بازار رمزارزها به سرعت پیشرفت کند.

ETF سنتی چیست؟

ETF به معنای “صندوق تبادل معاملاتی” Exchange-Traded Fund  است. این یک نوع سرمایه گذاری جمعی است که توسط یک شرکت مدیریتی ایجاد می‌شود و در بورس معامله می‌شود، به عنوان یک واحد معاملاتی. ETF‌ها به صورت مشابه با سهام تجاری در بورس معامله می‌شوند و افراد می‌توانند آن‌ها را خریداری کنند یا به فروش برسانند.

یکی از ویژگی‌های ETF‌ها این است که آن‌ها دارای تنوع بسیاری از دارایی‌ها می‌باشند، مانند سهام، اوراق قرضه، طلا و سایر دارایی‌ها. هدف ETF‌ها این است که به سرمایه‌گذاران امکان دسترسی به این دارایی‌ها را به شکل متنوع و بدون نیاز به خرید مستقیم این دارایی‌ها فراهم کنند.

علاوه بر این، ETF‌ها قیمت‌های خود را در طول روز به صورت مداوم بروز می‌کنند، به عنوان مقدار نقدینگی خالص دارایی‌هایی که در آن‌ها قرار دارند. این به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که در طول روز خرید و فروش کنند، به عنوان مقابله با صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک که قیمت‌های خود را فقط یک بار در روز بروز می‌کنند.

ETF‌ها از نظر مالی به شکلی مشابه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک عمل می‌کنند، اما از نظر معامله و نحوه معامله‌گری، به شکلی مشابه با سهام تجاری عمل می‌کنند. این به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که به راحتی و با هزینه کمتری در دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند.

 ETF بیت کوین چه مزیتی برای سرمایه‌گذار دارد؟

ETF بیت کوین Bitcoin ETF  یک نوع صندوق تبادل معاملاتی است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا به صورت غیرمستقیم در بیت کوین (یا دیگر ارزهای رمزی) سرمایه‌گذاری کنند. این نوع ETF به مزیت‌های زیر برای سرمایه‌گذاران دسترسی دارد:

همه چیز را درباره ETF بیت کوین بدانید

 دسترسی آسان

 سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون نیاز به خرید بیت کوین یا ایجاد کیف پول رمزی به بیت کوین دسترسی پیدا کنند. این کار از طریق خرید و فروش واحدهای ETF انجام می‌شود که در بورس معامله می‌شوند، به عنوان یک انعکاس معامله‌های بیت کوین.

 تنوع

 برخلاف خرید بیت کوین ، ETF بیت کوین به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که به طور متنوعت‌تر در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند. این به عنوان یک مزیت برای کسانی که نمی‌خواهند تمام سرمایه خود را در یک دارایی واحد سرمایه‌گذاری کنند می‌آید.

تطبیق با بازار

ETF بیت کوین مانند سهام تجاری در بورس معامله می‌شود و قیمت‌ها به طور مداوم بروز می‌شوند. این به سرمایه‌گذاران امکان معامله در طول روز و تنظیم سرمایه به تطابق با شرایط بازار می‌دهد.

 شفافیت

ETF‌ها معمولاً اطلاعات دقیقی در مورد دارایی‌هایی که در آن‌ها قرار دارند را فراهم می‌کنند. این به سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهد که دارایی‌های ETF واقعی هستند و نه تنها دارایی‌های مجازی.

 کنترل هزینه

 معامله در ETF‌ها ممکن است با هزینه‌های کمتری نسبت به خرید مستقیم دارایی‌ها همراه باشد، زیرا هزینه‌های معامله و نگهداری ممکن است کمتر باشد.

به همین دلیل، ETF بیت کوین می‌تواند برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند به صورت آسان و متنوع در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند، یک گزینه جذاب باشد.

با این حال، همیشه مهم است که پیش از سرمایه‌گذاری، تحقیقات کافی انجام داده و به راهنمایی از مشاور مالی متخصصی توجه داشته باشید. همچنین، در نظر داشته باشید که سرمایه‌گذاری در بیت کوین ، روش های کسب درآمد بیت کوینی و دیگر ارزهای رمزی ممکن است با ریسک‌های خود مرتبط باشد.

معایب احتمالی ETF بیت کوین

همه چیز را درباره ETF بیت کوین بدانید

همچنین با مزایایی که ETF بیت کوین دارد، معایب و ریسک‌هایی نیز وجود دارد. برخی از معایب احتمالی ETF بیت کوین عبارتند از:

قیمت‌های معاملاتی ممکن است از قیمت واقعی بیت کوین متفاوت باشند

ETF‌ها ممکن است با اختلاف‌هایی در قیمت‌های معاملاتی در بورس معامله شوند که ممکن است از قیمت واقعی بیت کوین متفاوت باشند. این اختلاف‌ها معمولاً به عنوان “افتراق قیمت” شناخته می‌شوند و می‌توانند منجر به تفاوت‌های سود و زیان برای سرمایه‌گذاران شوند.

 ریسک امنیتی

 مانند سایر دارایی‌های رمزی، بیت کوین نیز تحت تهدیدات امنیتی قرار دارد. در صورتی که ETF بیت کوین دارایی‌های مرتبط با خود را به نحو نادرست نگهداری کند یا زیرساخت‌های امنیتی ضعیفی داشته باشد، سرمایه‌گذاران ممکن است معرض خطرات امنیتی باشند.

پیچیدگی مالی

 برخی از ETF‌ها ممکن است ساختارهای مالی پیچیده‌ای داشته باشند که برای سرمایه‌گذاران معمولی ممکن است سخت باشد تا به طور کامل درک کنند. این پیچیدگی مالی می‌تواند به معامله‌گری و مدیریت سرمایه مشکلات اضافی ایجاد کند.

 تنوع محدود

ETF بیت کوین تنها در بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کند و امکان سرمایه‌گذاری در دیگر ارزهای رمزی یا دارایی‌های مالی دیگر را فراهم نمی‌کند. اگر سرمایه‌گذاری در دارایی‌های متنوع تر مدنظر شما باشد، باید به منابع دیگری برای این منظور رجوع کنید.

تغییرات مقرراتی

 قوانین و مقررات مربوط به ETF‌ها و ارزهای رمزی ممکن است در طول زمان تغییر کنند. تغییرات مقرراتی ممکن است به عنوان یک ریسک افزایش یابد و تأثیراتی بر سرمایه‌گذاری در ETF بیت کوین داشته باشد.

عدم کنترل مستقیم بر بیت کوین

با سرمایه‌گذاری در ETF بیت کوین، شما بیت کوین به عنوان دارایی مجازی به اختصار دارید، و عملاً به مدیریت و کنترل مستقیمی بر این دارایی دسترسی ندارید. این به معنای این است که شما از امکانات کیف پول رمزی یا کیف پول های خود مستقیماً بهره‌مند نمی‌شوید.

به عنوان سرمایه‌گذار، مهم است که مزایا و معایب هر سرمایه‌گذاری را به دقت بررسی کرده و به تحقیقات کافی پرداخته و با مشاور مالی متخصصی مشورت کنید تا به بهترین تصمیم برای سرمایه‌گذاری خود برسید.

معرفی 6 ETF بیت کوین بزرگ و مهم جهان

بورس‌ها و بازارهای مالی در حال توسعه هستند و ETF‌های بیت کوین جدید به بازارها معرفی می‌شوند. در زیر چند مثال از ETF‌های بیت کوین بزرگ و مهم که در زمان محدود اطلاعات من در بازار وجود داشته باشند را برای شما معرفی می‌کنم. لطفاً توجه داشته باشید که وضعیت ETF‌ها ممکن است تغییر کند و می‌تواند توسط سازمان‌ها و بازارهای مالی مختلف تنظیم شود:

همه چیز را درباره ETF بیت کوین بدانید

Grayscale Bitcoin Trust (GBTC)

این یکی از معروف‌ترین و اولین صندوق تبادل معاملاتی بیت کوین در دنیا است. GBTC به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا به عنوان بخشی از صندوق در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند.

 Purpose Bitcoin ETF (BTCC)

اولین ETF بیت کوین در کانادا است و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا به عنوان بخشی از ETF در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند.

  Shares Bitcoin ETP (ABTC)  

این یک صندوق تبادل معاملاتی ETP است که در بورس‌های اروپایی معامله می‌شود. این ETP به سرمایه‌گذاران امکان دسترسی به بیت کوین را فراهم می‌کند.

VanEck Bitcoin ETF

 این یکی از ETF‌های بیت کوین معروف است که در ایالات متحده معامله می‌شود. این ETF به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا به صورت مستقیم در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند.

 CoinShares XBT Provider Bitcoin ETF (COINXBT)

 این ETF در بورس‌های اروپایی معامله می‌شود و به سرمایه‌گذاران امکان معامله در بیت کوین را فراهم می‌کند.

iQ The Bitcoin Fund (QBTC.U)  

این یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک CEF  در کانادا است که به سرمایه‌گذاران امکان معامله در بیت کوین را از طریق سهام سرمایه‌گذاری مشترک می‌دهد.

لطفاً توجه داشته باشید که معامله در هر ETF بیت کوین با محدودیت‌ها و ریسک‌های خود همراه است و می‌بایست به دقت تحقیق کنید و از مشاوری مالی متخصص نیز مشورت بگیرید قبل از سرمایه‌گذاری در هر ETF یا دارایی رمزی. همچنین، با توجه به اختلاف‌های مقرراتی و مالی در انواع ETF در سراسر دنیا، می‌بایست مطالعه دقیق اطلاعات مربوط به هر ETF و بازار مورد نظر خود را داشته باشید.

جستجو شما می توانید عبارت مورد نظر خود را در ایکس نوین جستجو کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *