آیا تتر قابل ردیابی است ؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
آیا تتر قابل ردیابی است ؟

تتر چطور ردیابی میشه ؟ | سندی برای حصول اطمینان از اصالت تراکنش

زمانی که برای کسی، مبلغی را از طریق دستگاه عابربانک یا از طریق موبایل بانک،  کارت به کارت می‌کنیم، رسید کارت به کارت را برای او می‌فرستیم تا در صورت نیاز بتواند پیگیری‌های بانکی لازم را انجام دهد و از واریز یا عدم واریز اطمینان حاصل کند. این مسئله برای ارزهای دیجیتال مثل تتر هم وجود دارد. از این رو در پاسخ به کسانی که می‌پرسند آیا تتر قابل ردیابی است ؟ می‌توان گفت که بله! امکان ردیابی تراکنش تتر و سایر رمز ارزهای مبتنی بر فناوری بلاک‌چین وجود دارد.

در این مقاله می‌خواهیم به صورت کامل به این سوال پاسخ دهیم که آیا تتر قابل ردیابی است و اگر بله؛ چگونه می‌توانیم به ردیابی تراکنش تتر بپردازیم؟ در صورتی که شما هم دوست دارید اطلاعات تراکنش‌های خود را برای افراد ارسال کنید یا دوست دارید از میزان واریز رمز ارز به کیف پول خودتان اطمینان حاصل کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

آیا تراکنش های تتر از طریق اکسپلور قابل ردیابی است ؟

اولین پرسشی که در این مقاله می‌خواهیم به آن پاسخ دهیم این است که آیا تتر قابل ردیابی است ؟ پاسخ این سوال، مثبت است؛ چون تتر هم مثل سایر ارزهای دیجیتال بر بستر بلاک‌چین فعالیت می‌کند. اگر بخواهیم به طور خلاصه و قابل فهم، «بلاکچین» را تعریف کنیم، می‌توانیم بگوییم که یک دفتر کل توزیع‌شده است که تمام تراکنش‌ها در آن دفتر ثبت می‌شود.

خوشبختانه تمام کاربران به این تراکنش‌ها دسترسی دارند و می‌توانند اطلاعات آن‌ها را مشاهده کنند. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که «کد رهگیری تراکنش» را داشته باشیم تا از وضعیت آن اطمینان حاصل کنیم. در زبان تخصصی رمز ارزها به این کد رهگیری تراکنش، هش تراکنش تتر یا شناسه تراکنش تتر (Transaction Hash یا TxID) گفته می‌شود.

تعریفی ساده از شناسه تراکنش یا هش تراکنش تتر

خوشبختانه هر تراکنش در بلاک‌چین، شناسه یا هش خاص و منحصر به فرد خودش را دارد. این هش به ما اجازه می‌دهد که به تمام اطلاعات مربوط به تراکنش خود دسترسی پیدا کنیم. این هش مجموعه‌ای از اعداد و حروف انگلیسی است. این شناسه از طریق اعمال تابع هش روی اطلاعات تراکنش به دست می‌آید و به همین خاطر به آن هش تراکنش می‌گویند.

چگونه می‌توانیم هش تراکنش تتر را  پیدا کنیم؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا پس از هر تراکنش باید هش آن را روی یک کاغذ یادداشت کنیم یا از طریق کیف پول می‌توانیم به هش تراکنش تتر دسترسی پیدا کنیم؟ برای پیدا کردن هش تراکنش تتر باید به کیف پولی که از طریق آن تراکنش را انجام داده‌اید مراجعه کنید. سپس وارد تاریخچه تراکنش‌های خود شوید تا بتوانید هش تراکنش را دریافت کنید. بنابراین نیازی به یادداشت کردن شناسه برای ردیابی تراکنش تتر نیست.

وب‌ سایت‌ های مناسب برای ردیابی تراکنش تتر

پس از آنکه به این سوال پاسخ دادیم که آیا تتر قابل ردیابی است ، نوبت آن است که ببینیم چگونه می‌توان تراکنش‌های تتر را  پیگیری کرد؟ پس از آن‌که هش تراکنش تتر را پیدا کردیم، باید وارد یکی از سایت‌های زیر شویم. این سایت‌ها مخصوص ردیابی تراکنش تتر هستند و به همین خاطر به آن‌ها اکسپلورر بلاک‌چین می‌گویند. در ادامه با دو مورد از اکسپلوررهای مناسب ردیابی تراکنش تتر آشنا خواهیم شد:

این مورد بستگی به نوع شبکه تتر دارد.

1. اتراسکن (Etherscan)

اولین و پرکاربردترین سایت برای ردیابی تراکنش تتر ، سایت تتراسکن (Etherscan) است. با استفاده از این سایت می‌توانید تمام تراکنش‌هایی که در بلاک‌چین اتریوم انجام شده است را به شما نمایش می‌دهد. بنابراین با این سایت می‌توانید به پیگیری تراکنش تتر ERC20 بپردازید. این سایت وضعیت تراکنش شما از نظر تعداد تأیید نودها، ارسال از سوی شما، دریافت توسط گیرنده، تاریخ و لحظه تراکنش، دریافت و غیره را نمایش می‌دهد.

2. ترون اسکن (Tronscan)

یکی دیگر از وب‌سایت‌های اکسپلورر بلاک‌چین که برای پیگیری تراکنش تتر TRC20 مناسب است، ترون اسکن (Tronscan) نام دارد. در واقع این ابزار برای رهگیری آن دسته از تترهایی که بر پایه بلاکچین ترون کار می‌کنند، مفید است.

به عنوان مثال اگر کسی، مقداری تتر TRC20 برای شما واریز کرد، می‌توانید هش تراکنش تتر را از او بخواهید. وقتی هش را دریافت کردید، آن را در این اکسپلورر وارد کنید و تمام مشخصات مربوط به تراکنش را مشاهده نمایید.

آیا اعلام کردن هش تراکنش تتر به دیگران مشکلی دارد؟

اعلام کردن هش تراکنش به دیگران هیچ مشکلی ندارد. هش تراکنش (TxID) دقیقاً حکم همان رسید واریز کاغذی یا الکترونیکی را دارد و هیچ کدام از اطلاعات شخصی شما در این شناسه تراکنش تتر ثبت نشده است. برای اینکه مطمئن شوید این کار از نظر امنیتی مشکلی ندارد، باید بدانید که چه اطلاعاتی در هش تراکنش تتر ثبت شده است:

  • آدرس فرستنده و گیرنده
  • مقدار وجه منتقل شده
  • تاریخ انتقال وجه
  • کارمزد انتقال وجه
  • ارتفاع بلوک
  • تعداد تأییدیه نودها

همان طور که مشاهده می‌کنید هیچ اطلاعات شخصی و خاصی در هش تراکنش تتر نیست و می‌توانید با خاطری آسوده این اطلاعات را در اختیار طرف مقابل قرار دهید تا بتواند از انجام شدن تراکنش و وضعیت آن اطمینان حاصل کند.

مهمترین مزیت هش تراکنش تتر چیست؟

هش تراکنش تتر حکم سندی را دارد که نشان می‌دهد تراکنش شما در چه وضعیتی قرار دارد. همچنین  با این هش می‌توانیم از جزئیات تراکنش‌ها آگاه شویم. همچنین همین سند ساده می‌تواند از بروز اختلافات بین طرفین معامله جلوگیری کند و به آن‌ها این اطمینان را بدهد که تراکنش به طور کامل انجام شده است.

در صورتی که شناسه تراکنش وجود نداشته باشد، ممکن است یکی از طرفین، اصالت تراکنش را زیر سوال ببرد. از این رو است که سیستم بلاک‌چین با طراحی شناسه تراکنش یا هش تراکنش (Transaction ID) جلوی بروز مشکلات احتمالی را گرفته است.

آیا امکان مسدود شدن تتر وجود دارد؟

اکنون که به این سوال پاسخ دادیم که آیا تتر قابل ردیابی است ، بد نیست به این مسئله بپردازیم که آیا احتمال و امکان مسدود شدن تتر وجود دارد؟ ارز دیجیتال تتر، تحت نظر یک سازمان متمرکز به نام تتر لیمیتد (Tether Limited) قرار دارد و همه مسائل مربوط به آن (مثل عرضه و صدور) تحت نظارت این سازمان قرار دارد.

از طرفی سازمان تتر لیمیتد از قوانین ایالات متحده آمریکا پیروی می‌کند و در صورتی دولت ایالات متحده از این مجموعه بخواهد که دارایی کاربران ایرانی را مسدود کند، این اتفاق خواهد افتاد. بنابراین احتمال مسدود شدن تتر کاربران ایرانی وجود دارد.

در صرافی اکس نوین آیا تتر قابل ردیابی است ؟

صرافی ارز دیجیتال اکس به این موضوع که تتر قابل ردیابی است و سازمان تتر لیمیتد می‌تواند ارز تترهای کاربران ایرانی را ردیابی کند، آگاه است و به کمک خلاقیت متخصصان خود، جلوی شناسایی شدن کاربران و دارایی‌های آن‌ها را می‌گیرد. از این رو در هنگام خرید تتر از صرافی اکس نوین اصلاً نگران ردیابی و مسدود شدن موجودی تتر خود نباشید.

خرید بیت کوین امن‌تر است یا خرید تتر؟

در این مقاله تلاش کردیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا تتر قابل ردیابی است ؟ آیا امکان ردیابی تراکنش تتر وجود دارد؟ اکنون پس از مطالعه این مقاله می‌دانیم که امکان ردیابی تتر با کمک هش تراکنش تتر وجود دارد. این مسئله برای بیت کوین و سایر رمز ارزهای مبتنی بر فناوری بلاک‌چین وجود دارد.

تفاوت اصلی بیت کوین و تتر در مسئله «تمرکز» است. احتمال مسدود شدن تتر کاربران ایرانی وجود دارد؛ چون ارز تتر، متمرکز و تحت کنترل یک سازمان مشخص است ولی بیت کوین تحت نظارت هیچ سازمانی نیست و احتمال مسدود شدن آن وجود ندارد. از این رو است که خیلی از متخصصان امور مالی، خرید بیت کوین و سرمایه‌گذاری روی این رمز ارز را معقول و منطقی تلقی می‌کنند.

نظر شما در مورد خرید بیت کوین یا تتر چیست؟ آیا سرمایه‌گذاری روی استیبل کوین تتر می‌تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد؟ اگر پاسختان مثبت است، چه راهی برای گریز از این مشکلات وجود دارد؟ لطفاً نظرها و پیشنهادهای خود را با ما و سایر همراهان مجموعه اکس نوین در بخش دیدگاه‌ها (زیر همین مقاله) به اشتراک بگذارید.

جستجو شما می توانید عبارت مورد نظر خود را در ایکس نوین جستجو کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *