چگونه به دیگران توضیح دهیم بیت کوین چیست؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

حتی بسیاری از طرفداران رمزارز ها هنوز درک درستی از مفهوم این دست ارزها ندارند. یا دست کم در توضیح آن به دیگران دچار مشکل می شوند.

در این مقاله تلاش شده تا به ساده ترین شکل ممکن به این سوال پاسخ دهیم.

چگونه به دیگران توضیح دهیم بیت کوین چیست؟

معنای بیت کوین به زبان ساده

در یک جمله باید گفت بیت کوین نوعی پول از جنس دیجیتال است. دقیقاً تمام کارهایی که با داشتن پول کاغذی قادر به انجام هستید، می توانید با بیت‌کوین نیز انجام دهید. اما این توضیح خیلی مختصر است و تمام ابعاد آن را مورد توجه قرار نداده است. برای توضیح جامع تر نوعی پول، نخست لازم است کمی با تاریخچه پول آشنا شوید.

در ابتدای تمدن، انسان ها با تبادل مستقیم کالا به کالا به مبادله می پرداختند. این روال از جایی به مشکل خورد که اجداد ما متوجه متفاوت بودن ارزش کالا در مقایسه با یکدیگر شدند. اینجا بود که پول به عنوان واسطی برای تعیین ارزش کالا اختراع شد. در هر نقطه از جهان از چیز متفاوتی برای این وساطت استفاده شد. اما پس از اینکه قابلیت کشف آن شی به مقدار زیاد باعث بی ارزش شد. در نتیجه در صدد انتخاب جایگزینی با ارزش تر و البته کمیاب برآمدند. این چرخه تا جایی ادامه پیدا کرد که انسان ها متوجه کمیابی فلزاتی مانند طلا و نقره شدند.

ارزهای فیات

پس از سال ها مبادله کالا با فلزات گرانبها، ایده رسیدهای کاغذی با پشتوانه همان فلزات گرانبها مطرح شد. بدین ترتیب از خطرات و دردسرهای حمل حجم زیادی طلا جلوگیری شد. پس از مدت ها این رسید ها به اسکناس های امروزی تبدیل شدند. با این تفاوت که جای فلزات گرانبها برای حفظ ارزش این اسکناس ها را عرضه و تقاضا گرفتند. چیزی که اصطلاحاً به آن ارز فیات می گویند.

با ظهور اینترنت و دنیای الکترونیک، ارزهای فیات هم الکترونیکی شدند اما همچنان با اسکناس ها پشتیبانی می شوند. در این نقطه مشکلات اقتصاد جهانی ناشی از بی پشتوانه بودن ارزهای فیات، باعث شد تا شخص گمنامی با نام مستعار ساتوشی_ناکاموتو ایده پولی با خصوصیاتی شبیه به سکه های طلا، یعنی کمیاب اما از جنس صفر و یک را مطرح کند.

منابع بیت‌کوین مانند طلا محدود و بدست آوردن آن مستلزم مصرف برق قابل توجهی است. چیزی که در کنار تقاضای رو به افزایش، ارزش آن را حفظ می کند. البته ایده ساتوشی ناکاموتو فقط به حفظ ارزش ختم نمی شد. او همچنین با خلق فناوری بلاکچین توانست دست واسطه هایی مانند بانک ها و نظارت دولت ها را از تراکنش های مالی کوتاه کرد. شرایط پرداخت از هر نقطه جهان به نقطه دیگر را آسان کرد و عملاً تاثیر رفتارهای مهاجم مانند تحریم و محاصره مالی توسط قدرتمندان را خنثی کند.

شما میتوانید به راحتی از سایت ایکس نوین اقدام به خرید بیت کوین و همچنین فروش بیت کوین خود کنید!

جستجو شما می توانید عبارت مورد نظر خود را در ایکس نوین جستجو کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *