بلاک چین چگونه عمل میکند و چه کاربرد هایی دارد

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بلاک چین چیست و چگونه کار میکند؟

این ها سوالات پرتکراری هستند که درباره این فناوری انقلابی پرسیده میشود و درک آن برای تازه واردها و حتی حرفه ای ها چندان ساده نیست. با ما همراه باشید تا به طور دقیق و بیان ساده به این پرسش ها بپردازیم.

در یک نگاه بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است فرق آن با بقیه سیستم ها در این است که اطلاعات ذخیره شده بر روی این سیستم میان بقیه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته میشود و با استفاده از رمزنگاری نمیتوان اطلاعات ثبت شده را دستکاری کرد و حذف آن تقریبا غیر ممکن است. بلاک چین اولین بار با پیدایش بیت کوین مفهوم پیدا کرد.
پادشاه ارزهای دیجیتال از این روش برای ذخیره کردن اطلاعات دارایی کاربران استفاده کرد.

بلاک چین چگونه عمل میکند و چه کاربرد هایی دارد

برای درک بهتر به مثال زیر دقت کنید:
اگر من مطلبی را برای 200 نفر ارسال کنم و بعد آن متن را به طور کامل از گوشی خود پاک کنم یا آن را تغییر بدهم دیگر برای آن 200 نفر قابل قبول نیست، چون هر یک از آن ها کپی آن مطلب را دارند مگر آن که مبایل تک تک رابگیرم و حذف کنم.
این جمعی که درباره آن گفتیم میتواند چندین میلیون نفر باشد که در اتریوم و بیت کوین و سایر ارز های بلاک چینی شاهد آن هستیم.
بلاک چین میتواند به طور خصوصی برای هدف های خاص در یک نهاد استفاده شود که به آن Enterprise blockchain(بلاک چین سازمانی) میگویند.
البته به گفته بسیاری از کارشناسان بلاک چین های سازمانی هدف اصلی این فناوری که غیر متمرکز سازی است را نمیتواند به ارمغان آورد.

بلاک چین چگونه عمل میکند؟

اول با واژه بلاک چین شروع میکنیم و تحلیلی بر آن انجام میدهیم:
کلمه بلاک چین(blockchain) ترکیب شده از دو کلمه block به معنی بلوک و chain یا زنجیره میباشد. این فناوری در واقع زنجیره ای از بلوک هاست.در هر بلاک هر نوع اطلاعاتی را میتواند به ثبت برساند از نمایش اطلاعات حساب برای دارایی ها مانند بیتکوین تا جرم و جنایت های یک فرد.


بلاک چین و ساختارگرافیکی آن:

به طور مثال بلاک چین زیر را در نظر بگیرید. هر بلاک یک کشور را به نمایش میگذارد که نام شهرهایش در آن به ثبت رسیده است. یک مورد دیگر هم وجود دارد، هر یک از این بلاک ها هش دارند(یک هش رشته ای از کاراکترهای است که با نظم و توابع خاص خود ساخته شده است) هش یک ورودی و داده ثابت است. این به آن دلیل است که از تغییر و تقلب اطلاعات ثبت شده روی بلاک چین جلوگیری شود.
طبق مثال پایین برای بلاک ایران که شامل اطلاعات اسم شهر های اردبیل، تهران، تبریز است هش بلاک((ASBI)) است.

بلاک چین چگونه عمل میکند و چه کاربرد هایی دارد

در بلاک چین بلاک ها علاوه بر این که خودشان یک هش مخصوص دارند سامل هش بلاک قبلی هم هستند. هش هر بلاک چین با یک تابع ریاضی خاص به وجود می آید و توسعه دهنده ها آن را مشخص میکنند. با کم ترین تغییر در اطلاعات هش آن به طور کامل تغییر میکند. مثلا اگر یک کاراکتر به اطلاعات اسم شهر های ایران اضافه بشود هش بلاک به طور کامل تغییر میکند و بلاک های بعدی هم غیر معتبر میشوند.

تراکنش ها در بلاک چین چگونه تایید میشود؟


حتما به یادتان مانده که پیش از این گفته شد بلاک چین غیر متمرکز است. یعنی هیچ قدرت و دولت مرکزی نمیتواند بر آن کنترلی داشته باشد. در واقع به فرد ثالثی برای تایید تراکنش های مالی نیاز ندارد. پس چگونه تراکنش ها تایید میشود؟ حالا روند جالب میشود.
بلاک چین یک پلتفرم عمومیست. یعنی در اکثر مواقع هر کس میتواند به شبکه برای تایید تراکنش ها کمک کند. آن ها باید با استفاده از قدرت محاسباتی خود این کار را انجام دهند و در مقابل قادر به پشتیبانی از شبکه هستند.
تمامی بلاک چین ها از فناوری مشابهی برای این کار استفاده نمیکنند در اصل روند براساس چگونگی توافق شبکه,متفاوت میشود.توافق در واقع به این معناست که شبکه چگونه باید اعتبار تراگنش و این که کاربر واقعا موجودی و سرمایه دارد را برسی کند.بلاک چین با پیروی کردن از قوانین رمزنگار به توافق میرسد. اینجاست که کلمه کریپتو کارنسی یا ارز رمزنگاری از آن حاصل میشود. زمانی که بلاک چین و جامعه داوطلبان آن بتوانند معمای الگوریتمی یا همان هش را حل کنند طبق قوانین رمزنگاری تراکنش صحیح و معتبر است. با این حال بلاک چین های مختلف از روش های مختلفی برای حل معما استفاده میکنند که به نام مکانیسم اجماعمی میگویند.

برچسب‌ها:,
جستجو شما می توانید عبارت مورد نظر خود را در ایکس نوین جستجو کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *